יום ראשון, 13 בפברואר 2011

"חושבים ירוק"-עדו זהר מרי ויובל-משימה א'

טביעת רגל אקולוגית-טביעת רגל אקולוגית היא מדד אשר מודד את כמות תצרוכת משאבי הטבע של האוכלוסייה ביחס לכמות המשאבים שהטבע יכול לייצר ולקלוט. טביעת הרגל האקולוגית נמדדת ע"פ שטחים-עצם העובדה שהאדם הוא יצור ביולוגי משמע הוא תלוי בסביבה האקולוגית שלו על מנת להתקיים( למשל: צריך שטח אדמה לגידול מזון,למשל,ושטח של אוויר כדי לנשום). מדד טביעת הרגל האקולוגית מתייחסת גם לאוכלוסייה,ומקצה לכל אדם בעולם את כמות השטח שממנה הוא צריך להתקיים כל חייו על מנת להתאזן עם הטבע. במקרים שבהם אין שמירה על אותם שטחים,יש פגיעה באיכות הסביבה,ועם הזמן יתחוללו שינויים בלתי הפיכים בסביבה שלנו אם לא נשמור עליה.

(בקישור אנו יכולים לראות מפה אשר מראה באופן מוחשי את טביעת הרגל האקולוגית כמדד. המשתנה הוא כמות המשאבים המשומש באותו מקום ביחס לאוכלוסייה. כך,אנו יכולים לראות ולהבין טוב יותר את העיקרון של "טביעת הרגל האקולוגית"-ככל שהצבע כהה יותר,כך יש שימוש רב יותר במשאבים וככל שהצבע בהיר יותר,כך השימוש במשאבים מאוזן יותר)

קיימות-קיימות במונחים אקולוגיים מתארת את המעשים החיוביים אשר החברה עושה ביחס לטבע ואת התוצאות שלה בעתיד. חברות רבות ברחבי העולם משקיעות מאמצים על מנת לשמור על הסביבה כמה שיותר. בכל מדינה ומדינה הקיימות היא ערך עליון-הקיימות הוא אחד מהגורמים המרכזיים לקיומנו בעולם,ולכן אנו לוקחים את האחראיות על עצמנו לשפר את הסביבה בהווה ולשמר אותה בעתיד. ככל שאנו כחלק מהחברה הישראלית,נפעל יותר על מנת שהסביבה האקולוגית תישמר,כך אנו יכולים לשפר את איכות חיינו ושל הדורות הבאים אחרינו. כחלק מחובתנו לשמר את הסביבה ולפתח את הקיימות בעולם.

(בתמונה:קיימות-כי אנחנו חייבים להציל את כדור הארץ!)






הקדמה

התבקשנו לצלם מפגע סביבתי בראש העין. חשבנו על רעיון של מפגע סביבתי,שיש לו פגיעה קשה בנו. אם כבר דיברנו על טביעת רגל אקולוגית-הרי לכם דוגמה מצויינת לאחת. בתמונות שלמעלה אנו רואים צינור,צינור זה הוא צינור של מי שפכים,שנשפכים הישר לתוך מקור מים מפורסם בראש העין-"נחל רבא". טביעת הרגל האקולוגית מתייחסת כאמור גם לפסולת שהטבע יכול לקלוט. שפיכת מי השפכים המזוהמת הזאת,שעשירה בנוסף לכל בחומרים כימיים שונים,מזהמת את מקורות המים שלנו. בסופו של דבר,מקור המים הזה שאתם רואים בתמונה מגיע לנחל הירקון,שפוגע באוכלוסיית הדגים שבנחל,ומקורות מים מתוקים נוספים.

הגורמים לזיהום

הגורם לזיהום הוא למעשה..אנחנו. השפכים שלנו,וחלק מהפסולת שלנו,מגיעים בסופו של דברים למקורות המים השונים.

הסיכונים שבמפגע
ישנם סיכונים רבים שיכולים להיגרם בגלל הזיהום הבלתי פוסק הזה.
*אוכלוסיית בע"ח עלולה להיפגע כתוצאה ממקורות המים המזוהמים הללו:דגים שחיים במקורות המים הללו עלולים להיפגע מהשפכים ומהכימיקלים המסוכנים,עופות מסוגים שונים עלולים להיפגע מהמים המזוהמים(באותו מקום הבחנו בלהקת ציפורים בקרבת הצינור).
*איכות המים המתוקים שבאים במגע עם המים שמזוהמים באופן ישיר מהצינור,עלולים להיפגע:
-מי תהום שטובים לשימוש עלולים להזדהם
-הזיהום הגדול הוא אחד מהגורמים בפגיעה בנחל הירקון ובים.
*מי השפכים מלאים בחיידקים וברעלים מסוגים שונים אשר פוגעים באיכות האוויר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה